HTML

Tamkarum

az a kereskedő, aki nem magánhaszonért, hanem a közösségi szükségletekért dolgozik.

Linkblog

Friss topikok

Címkék

1956 (1) adós (6) adózás (3) agrár (1) alaptörvény (1) alkotmány (2) árfolyam (3) átlagjövedelem (1) atom (1) baloldal (1) Bankok (5) befektetés (1) bérlakás (4) bérleti szerződés (2) birodalom (1) bogár (9) Böjte Csaba (1) boldogság (1) boros imre (1) brüsszel (1) cern (1) Ciprus (2) corvinus (5) csillag (1) demokrácia (1) deviza (8) ekb (2) eladósodás (5) elegem (1) energetika (1) értékpapír hangyakötvény (1) eu (7) euró (4) fed (2) fénysebesség (1) Ferge Zsuzsa (2) fiatalok (3) fidesz (1) föld (3) földtörvény (2) forint (2) gdp (2) generációk (1) giday (14) globalizáció (4) görögök (1) gyerek (4) halandóság (3) határok (1) hitel (6) hitelminősítők (1) hossó andrea (3) IMF (2) interjú (1) Kádár (2) Kádár János (2) kamat (5) KDSZ (1) kétharmad (2) kommunizmus (2) külföldi munkavállalás (2) kutatók éjszakája (5) lakásgazdálkodás (7) Lánchíd rádió (1) lászló (1) Lengyelország (1) Lóránt Károly (1) magyarország (13) menekült (1) Merkel (2) mese (1) Mészáros József (1) mezőgazdaság (2) migráció (1) migráns (1) mindennapi élet (1) minimálbér (1) MKB (1) mkt (8) mnb (6) molekula (1) Money Morning (1) Nagy Imre (1) Németország (1) népesedés (4) népességfogyás (2) neutrínó (1) Nyugat (1) nyugdíj (5) OECD (1) öngondoskodás (1) orbán (2) Orbán Viktor (1) pénzháló (1) pénzpolitika (1) pünkösd (1) rádió (1) rendszerkockázat (1) rendszerváltás (4) RETÖRKI (1) riecke werner (2) rocky (7) roncstársadalom (2) statisztikai fogalmak (1) svájci frank (5) Szalay Zsuzsanna (2) szegénység (3) szegő (15) szeretet pénz (1) szövetkezet (2) születésszám (3) szürkemarha (1) természet (2) tiltakozás (1) töltés (1) történelem (1) vákuum (1) válság (5) van (1) vasscsaba (9) vidék (1) videó (6) víz (1) Címkefelhő

2014.04.14. 20:54 mclean

Deviza hiteles ügy: Szabályozási döntés helyett jogi útvesztő?

Döntés helyett a jogi útvesztőben van a devizahitelesek ügye. A kormány vár a Kúriára, a Kúria vár Luxemburgra, az Uniós jogi értelmezésre, és ha mindez lebonyolódik, nem valószínű, hogy sokkal átláthatóbb lesz a jogi helyzet. Gondoljunk a Dunakiliti vízi erőmű esetére. A szlovákok önhatalmúan elterelték a Dunát. Jogi döntés van, de ettől nem folyik több víz a Dunában, áramunk sem lett az erőműből, de lett áram szolgáltatási adósságunk. Ennél rosszabb mi történhetett még?

Megértve a jogi út fontosságát, mégis azt hangsúlyozzuk, hogy bőven lenne lehetőség – a szabályozás oldaláról – lépni. Mert közel másfél milliós összeget lehetne egy átlagos  devizahiteleseknek megspórolni, ha élnénk hazánkban – csakúgy mint a lengyelek - a kamatszabályozás eszközével. Miről is van szó? Arról, hogy Magyarországon a hitelesek (néhány dél-európai volt szocialista országhoz hasonlóan) mintegy 3 százalékkal több kamatot fizetnek a svájci frank hitelért, mint mondjuk Lengyelország, vagy a többi észak-európai volt szocialista ország. 

Mert nem a deviza hiteles szerződések jogi értelmezésének kérdése az, hogy mekkora egy-egy országban a kamat. Vagyis az, hogy mekkora kamat felárat fizettetnek – szabályozás hiányában - a meglehetős hatalmi túlsúlyban lévő bankok.

Ennek nagyságrendje egy átlagos deviza hitelesnek (mondjuk 6 millió forint hitel, 10 évi lejárattal) a 2010 utáni kamatkülönbözettel számolva (4,5%) közel másfél millió forint. (Hazánkban sajátos helyzetet jelent, hogy a bankadó kamatalakító tényező 2010-től (hatása 1 százalékpont), de bevezetése előtt ugyanolyan magas volt a CHF kamat, mint azt követően.)

Az állomány több mint felét kitevő svájci frank alapú hitelek kamatai közötti különbséget mutatja a következő ábra

 

abra.jpg

Forrás : saját számítás jegybanki honlapok adatiból

Az euró alapú hitelek kamata 2013-ban átlagosan 4- 4,5 százalék. A 2008 második felében tapasztalt magasabb érték után 2009-ben jelentősen csökkent, majd 2011-ben újabb csökkenés következett be. 

abra2.jpg

Forrás : saját számítás jegybanki honlapok adatiból

Az euró alapú jelzálog hitelek kamatai közötti különbség kisebb a svájci frankosénál, de a különbség hátrányunkra elég magas ahhoz, hogy fenntarthassuk korábbi következtetésünket: Magyarországon egy devizahitelesnek mintegy 1,5  millió forinttal többe kerül (10 év alatt) egy átlagos deviza hitel, mint Lengyelországban.

Mélyebb gazdasági összefüggés ezt nem magyarázza. A dél-európai volt szocialista országokban hasonló a helyzet. Vagyis mintha ez esetben is ülne az a közkeletű mondás:  egyszerű a magyarázat, ha az illető „rosszkor volt rossz helyen”, esetünkben a vizsgált országok a közép-kelet európai térképen.

Mindkét grafikonban jól kivehető az észak-déli kamatszint eltérés, annak markánssá válása 2009 után. A Kárpátoktól északabbra alacsonyabb kamatokat számítanak fel a bankok a svájci frank és az euró hitelekre egyaránt. Az eltérés a svájci franknál legalább 3 százalék, az eurónál 2-2,5 százalék.

Mi a lengyel alacsony kamatok titka? A szabályozás minősége és az állami tulajdon jelenléte. A lengyelek éltek a kamatszint szabályozás eszközével ( például referencia kamatokat írtak elő, az attól való eltérést külön indokolni kell), és ezzel mérsékelték a kamatemelés „csak” effektusát, ami hazánkban eléggé elterjedt. A másik fontos tényező az, hogy a lengyel privatizáció jóval kiegyensúlyozottabb volt, mint a hazai. Magyarországon az állami tulajdon részaránya minimális, Lengyelországban ezzel szemben még jelentős tényező, azaz a külföldi spekuláció jóval kisebb volt. A privatizált bankok is sokszínűbbek, azaz jelentősen nagyobb a bankok közötti verseny, mint Magyarországon, és kisebb a lehetőség a kartell szerű viselkedésre. A magyarországi bankszerkezet javítása már hosszú idő óta napirendi ponton van. Annak megváltoztatása hosszasabb erőfeszítést igényel. A kamatszint szabályozási lehetőség azonban már rövid távon is ki lehetne, ki kellene használni a devizahitelesek érdekében.

A kamatszínt mérséklése a bankoknak is érdeke lenne, hiszen ezzel a magas kamattal a nem fizető devizahitelesek magas aránya a banki kockázatokat is megnövelte (szoros ugyanis az összefüggés a kamatkülönbözet nagysága és a fizetési késedelmes devizahitelek nagysága között). Van tehát lehetőség – a bank szférát is bevonva – a szabályozás erősítésére, a kamatkalkuláció átláthatóbbá tételére, a deviza hitelek megmagyarázhatatlanul súlyos kamatterheinek racionalizálására.

Giday András – Szegő Szilvia

 

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország árfolyam euró hitel eladósodás forint kamat adós deviza svájci frank szegő giday Bankok


A bejegyzés trackback címe:

https://tamkarum.blog.hu/api/trackback/id/tr576036092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása