HTML

Tamkarum

az a kereskedő, aki nem magánhaszonért, hanem a közösségi szükségletekért dolgozik.

Linkblog

Friss topikok

Címkék

1956 (1) adós (6) adózás (3) agrár (1) alaptörvény (1) alkotmány (2) árfolyam (3) átlagjövedelem (1) atom (1) baloldal (1) Bankok (5) befektetés (1) bérlakás (4) bérleti szerződés (2) birodalom (1) bogár (9) Böjte Csaba (1) boldogság (1) boros imre (1) brüsszel (1) cern (1) Ciprus (2) corvinus (5) csillag (1) demokrácia (1) deviza (8) ekb (2) eladósodás (5) elegem (1) energetika (1) értékpapír hangyakötvény (1) eu (7) euró (4) fed (2) fénysebesség (1) Ferge Zsuzsa (2) fiatalok (3) fidesz (1) föld (3) földtörvény (2) forint (2) gdp (2) generációk (1) giday (14) globalizáció (4) görögök (1) gyerek (4) halandóság (3) határok (1) hitel (6) hitelminősítők (1) hossó andrea (3) IMF (2) interjú (1) Kádár (2) Kádár János (2) kamat (5) KDSZ (1) kétharmad (2) kommunizmus (2) külföldi munkavállalás (2) kutatók éjszakája (5) lakásgazdálkodás (7) Lánchíd rádió (1) lászló (1) Lengyelország (1) Lóránt Károly (1) magyarország (13) menekült (1) Merkel (2) mese (1) Mészáros József (1) mezőgazdaság (2) migráció (1) migráns (1) mindennapi élet (1) minimálbér (1) MKB (1) mkt (8) mnb (6) molekula (1) Money Morning (1) Nagy Imre (1) Németország (1) népesedés (4) népességfogyás (2) neutrínó (1) Nyugat (1) nyugdíj (5) OECD (1) öngondoskodás (1) orbán (2) Orbán Viktor (1) pénzháló (1) pénzpolitika (1) pünkösd (1) rádió (1) rendszerkockázat (1) rendszerváltás (4) RETÖRKI (1) riecke werner (2) rocky (7) roncstársadalom (2) statisztikai fogalmak (1) svájci frank (5) Szalay Zsuzsanna (2) szegénység (3) szegő (15) szeretet pénz (1) szövetkezet (2) születésszám (3) szürkemarha (1) természet (2) tiltakozás (1) töltés (1) történelem (1) vákuum (1) válság (5) van (1) vasscsaba (9) vidék (1) videó (6) víz (1) Címkefelhő

2011.12.29. 11:11 mclean

Magán Bérlakásokat !

A lakásprivatizáció eredményeképp nálunk csaknem kizárólagos szerepet kap
a tulajdonosok által lakott lakás. A piaci bérlakásoknak az aránya is messze
elmarad a nyugat-európai szinttől.
Küszöbön a lakáshitel-válság.
 
A lakó-tulajdonos státusz nem megoldás azok számára, akiket az adott időben
nem a stabil (legalább 4-6 éves) egy helyben lakás szándéka vezérel. Egy
ember életpályájának legalább 10-15 százalékát ilyen időszakok teszik ki:
tanulás, pályakezdés, a párválasztás előtti, az elválás utáni periódus. A fejlettebb
(gazdagabb) területekre költözők számára is először a lakás-bérlés lenne a
megoldás, hiszen a kívánatosnak tartott lakás árát nem tudják fedezni a korábbi
lakásuk eladásával. Összességében a piaci (és nem szociális) bérlakásokat
keresők potenciális száma bizonyosan eléri a népesség 8-10 százalékát.
A másik oldalon vannak azok, akik átmenetileg nem használják a lakásukat
(tartós távollét, örökösödési eljárás, egybeköltöző, de a külön tulajdonukat
feladni nem kívánó tulajdonosok stb.). Ezek jelentős hányada hajlandó felkínálni
a lakását kiadni. A magánlakás-bérlés alacsony hazai számában szerepet játszik
a bérbeadók által elvárt magas lakbérszint, ami részben a magas lakásárakra,
részben a magas kamatokra vezethető vissza. A potenciális bérbeadók egy
részét a kedvezőtlen adózási feltételek, másokat a 18 év után még mindig
bizonytalannak tekinthető szabályozás riaszthatja el. A potenciális bérbevevők
egy részét visszatarthatja az ésszerűtlenül erős tulajdonszerzési vágy (a
többségivé vált minta) is.
A lehetséges bérlők és bérbeadók száma tehát tekintélyes, a kiadott lakásoké
mégis alacsony. A KSH adatai szerint csupán 130 ezer magánlakást bérelnek (a
teljes állomány 3-3,5 százalékát).
A magánlakás-kiadás 1948-ban felszámolt intézménye nem épült újjá
megfelelőképpen 1990 után. Ellentétben a lakástulajdonnal, vagy az arra ráépülő
hitelezéssel. A bérbeadót nem védi kellően a rosszhiszemű bérlővel szemben
a törvény szigora és gyakorlata. A lakástörvény és az egyéb jogszabályok nem
szabályozzák elég részletesen a lakásbérleti viszonyt, így az nem biztosít kellő
védelmet sem a bérlőnek, sem a tulajdonosnak. A bérlő által letett kauciónak
például nincs – a felek számára megnyugtatóan – elfogadott, a viták mérséklése
végett akár pártatlan külső felet is bekapcsoló intézményrendszere. Arról már ne
is beszéljünk, milyen nehéz kitenni a lakásból a nem fizető bérlőt.
A lakások bérbeadásból származó bevételek adóztatásánál nem érvényesül az
adóztatásnak talán legfontosabb alapelve: csak addig nyírjuk a birkát, hogy még
életben maradjon. A bérbeadást 16 százalékos adó terheli, s még egészségügyi
hozzájárulást is kell fizetni bizonyos (évi 1 millió Ft feletti) nagyságrend felett.
Ez utóbbi kivált különös logikára vall, hiszen a lakás mint olyan „nem szorul rá”
az egészségügyi rendszer szolgáltatásaira.
 
A bérbeadók számára olyan rendszer lenne vonzó, amelyben az adókulcs
alacsonyabb és a bevételekből levonható 3-4 tétel – a hasznos alapterület alapján
elszámolt amortizáció, a felújítási alapba befizetett összeg stb.
Fontolóra lehetne venni, hogy a lakást bérlő dolgozó munkaadója költségként
számolhassa el a kifizetett lakbér egy részét. Nem az egészet, mert az a
költségvetésnek túl nagy kiesést jelentene. A kisebb havonkénti hozzájárulás az
összeghez képest túl sok adminisztrációt igényelne, ezért olyan konstrukcióra
lenne szükség, amelyben a munkaadónak évente csak 2-4 tételt kellene
elszámolnia. Mondjuk évente 2 vagy 3 havi egy összegben kifizetett lakbért
finanszírozhatna teljes egészben a munkaadó a költségei terhére, bizonyos
értékhatárig.
Megfontolható, hogy csak a fiatalabb korosztályok részére hirdessék meg
a bérlés adókedvezményeit. Ez esetben a törvényalkotók korrigálnák azt az
egyenlőtlenséget, ami az idősebb és a fiatalabb korosztályok között a lakáshoz
jutást segítő állami támogatások tekintetében fennáll. A mai fiatalok ugyanis
nem vehettek 1990 előtt lakást 3 százalékos kamatozású (forint) hitelből, s nem
vehették meg a ’90-es években névleges áron az általuk (olcsón) bérelt állami
lakás. A magánlakásokat bérlő fiatalok esetében rászorultságról is lehet beszélni,
hiszen aki ma lakást bérel 30-35 évesen, az zömében azért teszi, mert otthonról
nem tudták (tudják) támogatni önálló lakás megszerzésében.
A megfelelő változtatások után a kiadott magánlakások száma néhány év alatt a
többszörösére növekedhetne, és jól szervezett bérlakás-piac alakulhatna ki. Ez
nem csupán 150-300 ezer fő lakhatását biztosítaná (olyan otthonokban, amelyek
egyébként üresen állnának), hanem a ma innen származó állami bevételnél
valószínűleg többet hozna az állam konyhájára. Ez még akár az építőipari
kereslet fellendítését is segíthetné – amennyiben a lakbérek alacsonyabb
adókulcsának a feltétele lenne az adott lakóház felújítási alapjába történő
(bizonyos minimális összeget elérő) befizetés.
Ezzel persze az alacsony jövedelmű rétegek lakhatási gondjai nem
lennének megoldva. A szociális bérlakások rendszerét ettől függetlenül ki
kellene dolgozni. De még gyors döntés esetén is évekbe telik, amíg az első
szociális bérlakásokba beköltözhetnek az arra rászorultak. Ezzel szemben a
magánbérlakások piacán néhány jól megválasztott szabályozó elfogadása esetén
akár több tízezer üresen álló lakásba is bérlő kerülhetne néhány hónap alatt.
 
Giday András
(a cikk korábbi változata megjelent a Népszabadságban 2009. tavaszán)

Szólj hozzá!

Címkék: adózás bérlakás bérleti szerződés lakásgazdálkodás


A bejegyzés trackback címe:

https://tamkarum.blog.hu/api/trackback/id/tr13503851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása